Het is belangrijk om te kijken naar verschillende dingen wanneer je begint met een horecazaak. Het opstarten van een restaurant, café of lunchroom is niet zomaar iets. Je moet ervoor zorgen dat je onderscheidend bent, iets unieks hebt en dat je een lange adem hebt. Het zal ongetwijfeld ook een periode zijn van trial and error! In deze blogpost geven we je een aantal handige tips die je wellicht kunnen helpen bij het opstarten van een horecazaak zodat je in iedergeval een aantal dingen niet over het hoofd ziet. Benieuwd naar deze tips? Lees dan vooral verder!
Bepaal je doel
Het is belangrijk om te bepalen wat je doel is. Wat wil je uiteindelijk bereiken met je zaak? Wil je kwaliteit leveren, wil je toegankelijk voor iedereen zijn of wil je juist hele bijzondere gerechten leveren? Wil je juist een lokaal cafétje worden of wil je juist internationaal toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld studenten etc. Vervolgens is het slim om je stijl, menukaart en inrichting te bepalen.
Bepaal je stijl en inrichting
Wanneer je bezig gaat met het inrichten van je zaak is het belangrijk om te kijken naar wat je wilt uitstralen. In welke stijl wil je jouw gasten bedienen en wat past er bij deze stijl qua eten, drinken en type zaak wat je wilt gaan openen. Ben je een netjes restaurant dat rond een uur of 23:00 gaat sluiten of ben je een eetcafé dat tot in de late uurtjes doorgaat? Het is belangrijk om hier over na te denken voordat je begint met het inrichten.
Inrichting
De inrichting is erg belangrijk als je kijkt naar bijvoorbeeld de verschillende soorten stoelen, tafel. Het is alleen belangrijk dat je niet alleen kijkt naar de inrichting van het gedeelte waar je gasten bediend gaan worden maar ook naar de indeling en inrichting van bijvoorbeeld de bar en de keuken. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Ga je bijvoorbeeld voor een dubbele vriezer, een grote of kleine koelkast en wil je een ijsblokjesmachine bij de bar hebben of niet? Dit zijn dingen waar je aan moet denken bij de inrichting en wanneer je spullen gaat inkopen.
Promotie en marketing
Het is belangrijk om te kijken naar de verschillende manieren om je zaak te promoten. Denk bijvoorbeeld aan de promotie en marketing via mond op mond reclame, poster en flyers in de plek zelf maar ook via social media om een bepaalde doelgroep aan te spreken.